• Bizi Arayın
    0(312) 434 04 27

  • Bize Yazın
    bilgi@yukseliskariyer.com.tr

REHBERLİK


Yol Gösteren Bilgiler

KPSS Puan Türleri
Hakkında Genel Bilgi

KPSS A - KPSS B
Soru Dağılımı

Kendinize Sormanız Gereken Sorular
"Neden kamu kurum sınavlarına hazırlanmalıyım?"
"Neden ders çalışmam gerekiyor?"
"Etkin bir çalışma için bir planım var mı?"

Bu soruların yanıtı üzerinde düşünmeli ve yanıtlarınızı bir kâğıda yazmalısınız. Nedenleriniz o kadar gerçekçi ve çok olmalıdır ki, ders çalışma isteğinizi kaybettiğiniz anlarda bu yazdığınız nedenleri okuyup harekete geçebilesiniz, Nedenleriniz hem mantığınıza hem de duygularınıza hitap etmelidir ki, sizi motive etsin...
"Neden"lerinizi belirledikten sonra, üçüncü sorunun cevabı için elinize farklı bir kâğıt alarak kendinize en uygun programı yapmaya başlayabilirsiniz. Hedefleri belli olan bir çalışma programında motivasyon daha yüksek olacağı için kendinize başlangıçta günlük hedefler verebilirsiniz.
Günlük hedefleri; günlük soru çözümü, günlük ders çalışma saati ve günlük konu tekrarı olmak üzere 3 kategoride yapabilirsiniz.

Günlük Soru Çözümü
Konu tarama testlerini bu aşamada kullanabilirsiniz. Ancak, bir test bittikten sonra mutlaka yanıtları değerlendirilmeli, yanlışlar gözden geçirilmeli ve çözülemeyen ve anlaşılamayan sorular kesinlikle bir bilene sorulmalıdır. Soruların cevaplanamama nedenleri üzerinde durmalısınız. Eğer neden konu eksiği ise daha çok konu anlatımına, konu eksiği az olduğu halde soru çözme pratiği gerekliliği var ise daha çok test çözümüne vakit ayırmalısınız.

Başlangıç için performansa göre 50-100 soru sayısı yeterli olabilir. Çalışırken bu hedef aşılmaya çalışılmalı ve haftalık ya da aylık ortalama alınarak devam edilen günlerde bulunan ortalama yeni hedef olmalıdır. Örneğin; hedefim günde 80 soru idi, 4 gün 90, 3 gün de 100 soru çözdüm. Haftalık ortalamam; 4x90+3x100 / 7= 94,2 edecektir. Buna göre bir sonraki hafta için soru çözümü hedefimi 94 olarak belirleyebilirim (Bu hesaplama aylık olarak da yapılabilir).

Günlük Ders Çalışma Saati
Ders çalışma saati, gün içerisinde kaç saatimizi konu tarama testleride dâhil olmak üzere ders çalışarak geçireceğimizi belirleyecektir. Yukarıda da ifade ettiğimiz gibi konu eksiği fazla ise bu vaktin çoğunu konu anlatımına, konu eksiği az ise bu vaktin çoğunu konu tarama test çözümüne ayırmak gerekebilir. Başlangıç için günlük ders çalışma saati, kurs ya da okula devam edenler için 4, kurs yada okula devam etmeyenler ve devam edenlerinse devam etmediği günler için 6 saat idealdir. Bir iki ay içinde bu rakamlar, kurs ya da okula devam edenler için 5, kurs yada okula devam etmeyenler ve devam edenlerinse devam etmediği günler için 8 saate ulaşmalıdır.

Ders çalışma süreleri 50 dakikayı geçmemeli ve 50 dakika sonra mutlaka 10-15 dakika ara verilmelidir. Aralarsa 15 dakikayı kesinlikle geçmemelidir. Konsantrasyonunuz çok erken dağılıyorsa 40 dk. ders 10 dk. dinlenme şeklinde kısa aralarla devam edebilirsiniz.

Günlük ders çalışma vaktinin hepsi arka arkaya olmamalı ve 2-3 ya da 4 oturumdan sonra mutlaka 1-2 saatlik ara verilmelidir. Bu aralar fiziksel hareket, gezi, sosyal ve basit sportif etkinliklerle değerlendirilebilir.

Not: Bu çalışma saatleri dâhil olduğunuz gruba göre (sabah 09-13, öğleden sonra 14-18, Akşam 18-22 ve hafta sonu 09-18) yeniden dağıtılmalıdır. Günlük programda değişiklik olsa dahi haftalık toplam ders çalışma saatinden kesinlikle taviz verilmemelidir.

Günlük Konu Tekrarı
Günlük konu tekrarı, gün içerisinde çalışılan konuların gözden geçirilmesidir. Okul ve kursa devam eden öğrenciler eve geldiklerinde verdikleri aradan sonra ilk çalışmaları tekrar olabileceği gibi yatmadan önceki yarım saat de tekrar vakti olabilir. Kolay unutuyor iseniz akşamki ev programına tekrarla başlamanız gerekebilir.Yatmadan yarım saat öncesini tekrarla geçirirseniz unutmanız azalır. Çünkü beyin uyumadan önceki bilgileri gece boyunca düzenlemekte ve tekrarlamaktadır.

Tekrar etmek çok önemlidir, çünkü öğrendiklerimizin %70"ini ilk bir saat, %80" ini de bir gün içinde unutmaktayız. Mutlaka günlük tekrar yapılmalı hatta hafta sonu programımızda haftalık tekrar yer almalıdır. Ayrıca ayda bir aylık tekrar yapmak da unutmamızı azaltacağı gibi konuları özümsememizi artıracaktır.

Hedeflerimizi ve kategorilerimizi belirledikten sonra bunların günlük dağılımını yapmanız gerekir. Unutulmamalıdır ki verimli ve planlı çalışma çok ya da hep çalışma değildir. Planlı ve programlı çalışma ne zaman, neyi ve ne kadar yapacağımızı bilmek demektir. İyi bir program öğrencinin bütün ihtiyaçlarına belirli oranlarda vakit ayırmalıdır. Programımızda spor ve sosyal etkinlikler için, TV ya da bilgisayar için de vakit olmalı fakat aşırıya kaçılmamalıdır. Günlük dağılımı yapmak için bir kağıt üzerine 09-10 gibi saat saat vakitleri yazıp karşılarına aktiviteleri yazabilirsiniz.

Verimli Ders Çalışmanın Püf Noktaları
Öğrencilerin genel şikâyetlerinin başında çok ders çalışmalarına rağmen istedikleri başarıyı elde edememek yatar. Ancak amaç çok ders çalışmak değil, etkili ve verimli çalışmayı gerçekleştirebilmektir. Programlı çalışmak hem öğrencinin verimini arttırır hem de kendisine zaman ayırabileceği için hobileriyle de ilgilenebilir. Ders çalışmayı engelleyen en önemli şeylerden biri öğrencinin ürettiği bahanelerdir. O nedenle bu bahanelerden uzaklaşmak ders çalışmaya başlamayı kolaylaştırır.

Ders çalışmada veriminizi arttırabilecek 10 ilke
1. Her öğrenci kendi çalışma ortamına göre bir çalışma planı hazırlamalı ve bu plana mutlaka uymalıdır Derse başlamak ve bitirmek için belirli bir zaman yoktur. Oluşturduğunuz çalışma planınızı, o günün derslerine, koşullarına ve ihtiyaçlarınıza göre arttırabilir veya azaltabilirsiniz.
2. Çalışma süresinin uzunluğunu çalıştığınız derse ve konuya göre belirlemelisiniz. Aralarda mutlaka küçük dinlenme aralıkları vererek çalışmalısınız.
3. Aniden çıkan bir işin planınızı aksatmaması için çalışma saatlerini değiştirerek uygulama yapabilirsiniz.
4. Konuyu nasıl çalışacağınızı belirlemek de önemli bir noktadır. Öğrenmek için konu çalışmaya mı, konu tekrarı yapmaya mı yoksa soru çözmeye mi ihtiyacınız olduğunu belirleyerek çalışmaya başlayın.
5. Ders çalışmaları mutlaka belli bir yerde sakin bir ortamda bir masa üzerinde yapılmalıdır
6. Hemen her derste bütün konular çalışılmalı, konular arasında önemli önemsiz ayrımı yapılmalıdır
7. İşlenecek konu dersten önce çalışılmalı, anlaşılmayan yerler tespit edilerek derse girilmelidir
8. Çalışırken bir cevabı ezberlemek yerine konuyu anlamaya veya problemin çözümü yolunu öğrenmeyi seçmelidir.
9. Ders çalışmanızın verimli olabilmesi için hedeflerinizi belirlemeniz gerekir. Belli bir amaca hizmet etmeyen çalışmalardan verim elde edebilmek pek mümkün değildir.
10. Ders çalışmaya başlarken dikkatinizi toplamış olmanız önemli bir noktadır. Dikkat olmadan öğrenme sağlanamaz. Dikkat zihinsel bir çaba gerektirir. Dikkatinizi çalışacağınız konu üzerine yoğunlaştırmadan ders çalışmak için direnmeniz, boşuna zaman kaybetmekten başka bir işe yaramaz. Dikkatinizi toplayabilmeniz için çalışmaya başlamadan önce vücut ve zihninizin yeterince dinlenmiş olması gerekir.